Introduktion

Velkommen til den digitale designguide for Esbjerg Bryghus.

Denne guide indeholder principper og links til alle designelementer for Esbjerg Bryghus’ brandidentitet.

Har du nogle spørgsmål til indholdet, er du velkommen til at kontakte Mette på kontakt@esbjergbryghus.dk. Skulle et link være inaktivt kan designer Philip Skovgaard også kontaktes direkte på support@10fingers.dk.

Designguiden indeholder præsentationer af de vigtigste dele af brandidentiten, herunder logotyper, typografi, skabeloner til tryksager med videre. Alle elementer kan downloades fra denne designguide.

Udover at indeholde links til de enkelte designelementer, har denne designguide også til opgave, at præsentere identiten på nem og overskuelig vis. Dette løses ved at vise eksempler for hvert afsnit samt opliste konkrete råd, der guider til bedste designpraksis.

Sideløbende skal designguiden også medvirke til at inspirere personale og samarbejdspartnere. Brug designguiden til at søge råd, for at sikre og opretholde et harmonisk og afstemt visuelt udtryk for Esbjerg Bryghus.

LogoIntroduktion

Historie

Esbjerg Bryghus’ bomærke tager udgangspunkt i bomærket for P. Holm’s Efterfølger, som var et esbjergensisk bryggeri med en meget kort levetid fra 1934 til 1936.

P. Holms Eftf. tog udgangspunkt i byvåbnet for Esbjerg – som nu er logoet for Esbjerg Kommune. Dette logo må i dag kun benyttes af Esbjerg Kommune.

For at distancere sig fra Esbjerg Kommunes byvåben, er bomærket for Esbjerg Bryghus rødt og rundere i sin formgivning. For yderligere at distancere sig fra Esbjerg Kommunes byvåben, er de oprindelige hjerte-motiver erstattet med humle — en af grundingredienserne i øl.

Bomærket er dermed en hyldest til Bryghusets forgængere, en hyldest til hjembyen Esbjerg, men også en hyldest til øllet.


LogoBomærke

Guidelines og fakta

  • Tre farvevarianter og to versioner - rød, sort og hvid og med/uden streg
  • Den hvide version findes dog kun uden streg og er tilmed transparent.
  • Må ikke anvendes/opsættes med andre navnetræk end nedenstående.
  • Må kun benyttes selvstændigt, når Esbjerg Bryghus er den klare afsender.
  • Må kun benyttes af Esbjerg Bryghus og udvalgte samarbejdspartnere.

Anvendelse

Bomærket er kun til internt brug og må kun benyttes af Esbjerg Bryghus og udvalgte samarbejdspartnere. Bomærket er særligt udviklet til Esbjerg Bryghus og må ikke anvendes med andre navnetræk end nedenstående.

Bomærket må kun anvendes selvstændigt når Esbjerg Bryghus fremstår som den klare afsender. Dette er modsat navnetrækket, som altid skal benyttes sammen med bomærket.

Bomærket afvendes for eksempel i menubaren her på hjemmesiden. Dette brug er acceptabelt, da den besøgende er klar over, at dette er Esbjerg Bryghus’ officielle hjemmeside. Ser man blot bomærket for sig selv, for eksempel på en plakat uden navnetrækket, er modtager ikke klar over, hvem afsenderen er.

Et andet eksempel på acceptabelt brug af selvstændigt bomærke, er på de sociale medier, hvor Esbjerg Bryghus’ navn altid står i forlængelse med (eller i nærheden af) bomærket.

Bomærket er tilgængeligt i rød, sort og hvid og må ikke benyttes i andre farver end disse.

Der findes to versioner af bomærket: med og uden streg. Den hvide, transparente udgave findes kun uden streg.

Download - Uden streg (3)
Download - Med streg (2)

LogoNavnetræk/standard

Guidelines og fakta

  • Komplet design. Må ikke redigeres.
  • Fire farvevarianter og to versioner - rød, sort og hvid og på dansk/engelsk.
  • Den hvide version findes dog kun uden streg og er tilmed transparent.
  • Må kun benyttes uden tagline, hvis tydeligheden bliver for svær.
  • Må kun benyttes af Esbjerg Bryghus og udvalgte samarbejdspartnere.

Anvendelse

Navnetrækket er Esbjerg Bryghus’ officielle logo, som må benyttes af alle eksterne samarbejdspartnere. Bomærket (skjoldet) skal altid indgå som en del af logoet og skal altid være i samme farve som navnetrækket (medmindre man gør brug af den farvede version).

Navnetrækket er tilgængeligt i rød, sort og hvid og må ikke benyttes i andre farver end disse. Den hvide version findes kun uden streg og er tilmed transparent. Logoet findes desuden både på dansk og engelsk.

Indbygget i den printklare AI-fil er en såkaldt frizone omkring logoet, som skal respekteres af brugeren. Denne frie zone skal minimum være det kvarte af logoets højde på hver side.

Download - Dansk (4) Download - Engelsk (4)

LogoStempel

Guidelines og fakta

  • Komplet design. Må ikke redigeres.
  • Fire farvevarianter og to versioner - rød, sort og hvid og på dansk/engelsk.
  • Alle variationer af stempellogoet er transparente.
  • Benyttes som alternativ til standardlogoet ovenfor.
  • Må kun benyttes af Esbjerg Bryghus og udvalgte samarbejdspartnere.

Anvendelse

Stempellogoet er en variation af navnetrækket/standardlogoet, som kan benyttes når der er pladsmangel eller når et rundt logo giver et mere harmonisk udtryk.

Grundet dets mere kompakte størrelse, skal stempellogoet mindst være 2 centimer i diameter ved print, for at opretholde god læsbarhed af alle elementer.

Download - Dansk (4) Download - Engelsk (4)

LogoForkert brug

  • Ændre ikke farver i logo
  • Brug ikke andre skrifttyper til navnetrækket
  • Fjern ikke elementer fra logo
  • Bland ikke farver i logo
  • Roter ikke logo
  • Skaler ikke ude af proportioner
  • Beskær ikke logo
  • Tilføj ikke kasteskygge
Esbjerg Bryghus

IdentitetTypografi

Typografi

Esbjerg Bryghus

Benyttes til overskrifter. Opsat herover i 50px med en linjeafstand på 1.2em.

Kort omskrifttypen

Esbjerg Bryghus (v1.2)
Overskrifter og underoverskrifter
Vægt: Bold (500)

“Esbjerg Bryghus” er en unik skrifttype, udviklet særligt til Esbjerg Bryghus – næsten helt fra bunden. Skrifttypen er inspireret af de flotte Aluminia-platter, som de gamle, danske bryghuse hver især fik fremstillet.

Skrifttypen anvendes fortrinsvis i overskrifter, titler på publikationer, citater og anden kort tekst der skal fremhæves grafisk.

Bemærk! I den nuværende version 1.3 af skrifttypen, er det endnu ikke muligt at benytte tal. Version 1.4 med tal er under udvikling i skrivende stund.

A B C D E F G H I J K L M NO P Q R S T U V W X Y Z Æ Ø Å

Øl er en alkoholisk drik, der fremstilles ved en bryggeproces, hvori der indgår malt, vand og gær.

Download (1)

Inter

Benyttes til underrubrikker og brødtekst. Kan også benyttes andre steder hvor større mængder af tekst indgår. Opsat her i 45px med en linjeafstand på 1.2em.

Kort omskrifttypen

Inter
Brødtekst
Vægte: Regular (400) / Medium (500) / Bold (700)

Hvor “Esbjerg Bryghus”-skrifttypen er mere bastant i sit udtryk, er “Inter” helt bevidst det stik modsatte. Da Inter typisk skal benyttes til længere tekster, skal den derfor være letlæselig i store og små størrelser.

Inter er en enkel, venlig og moderne skrifttype og er en helt bevidst kontrast til den noget tungere Esbjerg Bryghus.

Inter er udviklet af designeren Rasmus Andersson og distribueres af Google Fonts. Til Esbjerg Bryghus benyttes Inter i de tre vægte regular, medium og bold. Alt brødtekst på denne side er naturligvis sat med Inter.

Esbjerg Bryghus og Inter skal benyttes når Esbjerg Bryghus er afsender. Dette gælder for e-mailsignatur, brevlinje, merchandise, SoMe-opslag med videre.

Aa Bb Cc Dd Ee Ff Gg Hh Ii Jj Kk Ll Mm NnOo Pp Qq Rr Ss Tt Uu Vv Ww Xx Yy Zz Ææ Øø Åå

Øl er en alkoholisk drik, der fremstilles ved en bryggeproces, hvori der indgår malt, vand og gær.

Download (3)
Esbjerg Bryghus

IdentitetFarvesystem

Farvesystem

Bryghus Rød

CMYK: 10 / 96 / 100 / 25
RGB: 153 / 27 / 27
HEX: #991B1B

Kulsort

CMYK: 63 / 52 / 50 / 86
RGB: 22 / 22 / 22
HEX: #161616

Humleblomst

CMYK: 5 / 8 / 12 / 0
RGB: 238 / 227 / 215
HEX: #EEE3D7

Råhvid

CMYK: 2 / 1 / 1 / 0
RGB: 247 / 247 / 247
HEX: #F7F7F7

Esbjerg Bryghus’ farver består foruden sort og hvid af den særlige røde farve, der er inspireret af P. Holm’s Efterfølgers gamle øletiket.

Farverne anvendes til alle identitetsbærende kontaktflader.

Du kan let installere farvepaletten og sikre at resultatet bliver det samme hver gang. Download .ase-fil til Adobe-programmer ved at klikke på knappen ovenfor.

Profilbillede

Ofte er profilbillede det eneste brugeren opfanger, inden de allerede er scrollet videre. Derfor er kontrast et effekivt virkemiddel, til at skille sig ud.

Da de fleste sociale medier benytter sig af en hvid eller grålig baggrundsfarve, er det vigtigt med et profilbillede, som adskiller sig fra baggrunden.

Download (2)

Coverbillede (Facebook)

Coverbilleder på Facebook er i 16:9-format, i målet 1920 x 1080 pixels. Dette mål gælder både for coverbilleder til Facebook-profilen og til begivenheder.

Der er dog den forskel, at Facebook-profilens coverbillede (blå sikker zone) beskæres i top og bund med 185 pixels, når man besøger den på computer, hvorimod coverbilleder til begivenheder beskæres i begge sider med 185 pixels (rød sikker zone) når man besøger fra mobil.

Find skabeloner til begge typer coverbilleder via knappen herunder.

Download - Skabeloner (2)